15.08.2011

RSA BIOFEEDBACK-metoda A. Smetankina. Opracowanie tej metody rozpoczęto pod koniec lat 80-tych dwudziestego stulecia. Metoda ta polega na wypracowaniu oddychania przeponowo-relaksacyjnego z wykorzystaniem, jako sygnału sprzężenia zwrotnego, zmian parametrów RSA (respiratory sinus arrytmia) czyli różnicy między pulsem na wdechu i wydechu. W czasie zajęć trenujemy ważniejsze funkcje organizmu jak: serce, oddech, system nerwowy, immunologiczny. RSA jest wskaźnikiem harmonii pracy serca i oddechu. Treningi RSA uczą synchronizować pracę serca i oddechu, która tak jak w metodzie EEG BIOFEEDBACK jest monitorowana przez osobę badaną i terapeutę. W RSA specjalistyczne czujniki mierzące oddech i częstotliwość pracy serca umieszczone są w okolicach klatki piersiowej. Zdrowy oddech to zdrowy umysł i ciało. W silnym stresie procesy oddechowe szczególnie ulegają zaburzeniu (przyspieszanie oddechu, zwalnianie, wstrzymywanie, spłycanie), co wpływa negatywnie zarówno na pracę serca jak i na ogólny stan kondycji psycho-fizycznej. Wiele chorób ma swoje podłoże w przewlekłych stanach napięcia i zaburzeniach oddychania. Najprostszą techniką relaksacyjną jest oddychanie torem przeponowym, zwane także głębokim oddychaniem lub oddychaniem brzucha. Zauważmy jak oddychają dzieci. Ich brzuchy rosną i spadają delikatnie i rytmicznie, podobnie jak u noworodków, które biorą powolny i głęboki oddech z brzucha. Stres ma długoterminowe straty w oddychaniu. Oddech staje się płytki i krótki. Wtedy przeważnie to klatka piersiowa wznosi się i opada podczas oddechu a nie brzuch. Oddech klatką piersiową nie jest najbardziej efektywnym sposobem oddychania. Z biegiem czasu staje się napięta, przepona i mięśnie brzucha zwężone i traci się zdolność głębokiego i naturalnego oddychania. Oddychanie torem przeponowym stymuluje przywspółczulny układ nerwowy, który działa w odwrotny sposób do układu współczulnego, spowalnia układ sercowo-naczyniowy, rozluźnia mięśnie, masuje narządy wewnętrzne i pozwala większej ilości tlenu przepływać przez ciało.

Trening RSA biofeedback jest dla tych, którzy chcą:
-zahamować proces starzenia;
-pozbyć się choroby lub jej zapobiec;
-ochronić siebie od niepożądanych skutków stresu oraz napięcia psycho-emocjonalnego.

Skuteczność metody została potwierdzona przez naukowców z USA, Rosji, Kanady, Australii, Europy.